Reflexionar sobre un concepte
tan esmunyedís com la LIJ suposa també reflexionar sobre la infància, sobre la
literatura i els seus límits, sobre el paper de l'educació tant en la seva
creació com en la seva difusió. Desenvolupem aquest concepte des de l'àrea de
la Didàctica de la Llengua i la Literatura, per la qual cosa el seu
desenvolupament està molt lligat a les àrees i disciplines que s'hi relacionen:
la llengua, la literatura, la pedagogia, la didàctica, la sociologia o la
psicologia. (Mínguez, 2012, La definició de la LIJ des de el paradigma de la didàctica
de la llengua y la literatura.)
Segons els autors de Promoció
de la Lectura (Aique Didàctica 1994)
Perquè la literatura siga
considerada una literatura per a infants i joves, ha de reunir les següents
característiques:
1. Descripcions
clares, àgils i curtes.
2. Diàlegs freqüents, ràpids, elaborats
amb frases que transmetin pensaments complets en poques paraules.
3. Acció
ininterrompuda, que desperte la curiositat mitjançant el suspens.
4. Tota la
quantitat d'imaginació que siga possible.
5. Humor.
6. Poesia.
7. Atracció i
entreteniment.
Poques vegades una disciplina o
camp d'estudi s'ha vist tan qüestionada i se l'ha posat en dubte com succeeix
amb la literatura infantil i juvenil. Es qüestiona la seua definició fins a la
seua mateixa legitimitat. Com bé expressa García Padrí, citant Baumgartner:
"... qui es proposa escriure o parlar sobre literatura infantil es veurà
abocat a la curiosa situació d'haver d'explicar prèviament quin és en realitat
l'objecte que es va a tractar".
Segons la postura teòrica de
J.Rubió: La Literatura Infantil i Juvenil és "aquella branca de la
literatura d'imaginació que millor s'adapta a la capacitat de comprensió de la
infància i al món que de veritat els interessa ". (López Soler D.
Literatura infantil i juvenil: assajos crítics i fitxes bibliogràfiques).
En aquest mateix document, la
crítica literària argentina Lidia Blanco afegeix: "Si en la recerca del
pacte amb el xiquet es deixa de banda el treball compromès d'un artista, ja no
hi ha literatura ... L'objectiu és el desenvolupament de l'escriptor per a xiquets
i el enfortiment del circuit que integra amb el xiquet i el selector
intermediari ".
"És un acte de
comunicació, de caràcter estètic, entre un receptor xiquet i un emissor adult
que té com a objectiu la sensibilització del primer i com a mitjà la capacitat
creadora i lúdica del llenguatge, i ha de respondre a les exigències i
necessitats dels lectors" (Perriconi G., Atlante Cuadernos de educación y
desarrollo, La literatura infantil como instrumento intercultural, Amo García
E.)
“Caldria dir que mentre que els
bons llibres per a majors no són sempre per a xiquets, els bons llibres
infantils sí que són aquells que també són capaços d'interessar, fins i tot de
commoure als adults”. (Tejerina I., 1994, La literatura infantil, un mundo por
descubrir, Julia Porras Arévalo)
"Entenem aquest tipus de
literatura com la iniciació de les noves generacions al diàleg cultural
establert en qualsevol societat a través de la comunicació literària" es
desenvolupen els objectius educatius que ha de complir (pàg. 15-42 / 107-114) i
es valora l'adequació al lector model (pàg. 182-190). (Colomer, 1999)
"... En ella s'integren
totes les manifestacions i activitats que tenen com a base la paraula amb
finalitat artística o lúdica que interessen al xiquet". (Cervera J.,
Revista digital innovació i experiències educatives, nº41 abril 2011)
"Aquesta literatura està
dirigida a un públic en formació amb una competència literària en creixement
exponencial i que descobrirà paraules, estructures, recursos, etc., a mesura
que entren en contacte amb els llibres. També, inevitablement, hi haurà un transfons
ideològic ". (Hollindale, 1992) (Minguez X., Cap a una definició de la
literatura infantil i juvenil i els seus àmbits)
M’agradaria finalitzar amb la
citació del conte de Matilda, ja que defereix clarament
la màgia de la literatura infantil i juvenil:
“Els llibres la
transportaven a nous mons i li mostraven personatges extraordinaris que vivien
unes vides excitants” Roald Dahl.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada