dimecres, 23 de març del 2016

Intertext literari

El concepte de intertext literari està inclòs dintre de la definició mateixa de intertext lector. La formació d'aquesta es presenta com un nou objectiu per a l'educació cultural, literària i comunicativa (Mendoza, 1996).

L’educació lecto-literària  culmina, amb la consolidació de l’habilitat per a formular expectatives , de construir hipòtesis de significat, que són activitats essencials en el procés de lectura, i es complementa amb la capacitat del lector per a reconèixer la intencionalitat del text. D’aquesta manera , el resultat final del conjunt de les accions anteriors es la interpretació del text.

La formació lecto-literària es recolza en l’espai que delimiten les habilitats de lectura, la competencia literaria i l’experiència lectora. Aquestes tenen com a referent un determinat cànon. La relació entre aquests components la manté l’intertext lector.

La recepció lecto-literària és una activitat personal que està condicionada pels coneixements i les referències culturals de l’individu, que componen la seua competència literària i el seu intertext lector. D’aquesta manera es pot afirmar que El diàleg intertextual es verifica i compleix plenament en la consciència que ofereix el espai psíquic del lector (C. Guillén, 1985: 325). És a dir, la construcció del significat d’un text depèn de l’activació d’ uns determinats coneixements, en resposta als estímuls textuals.

D’altra banda, els trets intertextuals deuen ser detectats per arribar a entendre l’obra en la seua totalitat. Cada acte de lectura/recepció activa enriqueix l’experiència literari-cultural, és a dir, activa i amplia el intertext del lector. D'aquesta manera, s'estableixen les connexions que requereix el text i gràcies a elles accedeix al significat, és a dir, a la comprensió i interpretació del text.

En conclusió, de l’activació del intertext del lector sorgeixen connexions discursivo-textuals i receptivo-comparatives que el lector utilitza per a la construcció de significat i la comprensió i interpretació del text.  (Mendoza, 2008)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada