Hi ha nombroses definicions per a
aquest terme, segons l'OCDE (Organització
per a la cooperació i el desenvolupament econòmic), entitat encarregada dels
informes PISA la competència lectora es "la capacitat individual per a
comprendre, utilitzar i analitzar textos escrits amb la finalitat d'aconseguir
els seus objectius personals, desenvolupar els seus coneixements i
possibilitats i participar plenament en la societat ” (2009). La millor forma
per a entrenar la nostra competència lectora es llegint, però llegint els texts
correctes. Per al CVC, la comprensió lectora és una de les anomenades
destreses lingüístiques, la que es refereix a la interpretació del discurs
escrit. Hi intervenen, a més del component estrictament lingüístic, factors
cognitius, perceptius, d'actitud i sociològics. En conseqüència, s'entén com
una capacitat comunicativa que rebassa el pla estrictament lingüístic i abasta
el procés complet de interpretació del text, des de la simple descodificació i
comprensió lingüística fins a la interpretació i la valoració personal. En la
lectura el lector no només extreu informació, opinió, delit, etc. del text,
sinó que, per la seva interpretació, també aporta la seva pròpia actitud,
experiència, coneixements previs, etc. És, certament, una destresa tan activa
com l'expressió escrita. Tal com diu Grellet (1981), «la lectura és un
procés d'endevinació constant i la qual cosa que el lector aporta al text és,
sovint, més important que el que troba en ell».
El
Marc Europeu de referència inclou la comprensió lectora entre les activitats
comunicatives de la llengua. El Marc de referència s'ha elaborat pensant en
tots els professionals de l'àmbit de les llengües modernes i pretén suscitar
una reflexió sobre els objectius i la metodologia de l'ensenyament i
l'aprenentatge de llengües, així com facilitar la comunicació entre aquests
professionals i oferir una base comú per al desenvolupament curricular , l'elaboració
de programes , exàmens i criteris d'avaluació, contribuint d'aquesta manera a
facilitar la mobilitat entre els àmbits educatiu i professional.
Com a punt de partida per a la
didàctica de la comprensió lectora es plantegen aquestes tres qüestions: què
llegim?, per què llegim?
i com llegim? Hi ha una clara interrelació entre les tres preguntes: el que
llegim ve determinat pel per què de la lectura, i tots dos condicionen també el
com. Sovint escoltem la frase: "llegir es important", però ¿per què? Segons
el llibre "Llegir per a creixer", els estudis que s’han fet al
voltant d’aquesta qüestió, constaten que els xiquets lectors "guanyen
en agilitat mental, obtenen millor rendiment acadèmic, augmenten el seu bagatge
cultural( ja que quan llegim, aprenem) i per tant, acostumen a traure millors
notes". (Girbés, 2006, p.16)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada