dimecres, 23 de març del 2016

Competència lectora

Hi ha nombroses definicions per a aquest terme, segons l'OCDE (Organització per a la cooperació i el desenvolupament econòmic), entitat encarregada dels informes PISA la competència lectora es "la capacitat individual per a comprendre, utilitzar i analitzar textos escrits amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius personals, desenvolupar els seus coneixements i possibilitats i participar plenament en la societat ” (2009). La millor forma per a entrenar la nostra competència lectora es llegint, però llegint els texts correctes. Per al CVC, la comprensió lectora és una de les anomenades destreses lingüístiques, la que es refereix a la interpretació del discurs escrit. Hi intervenen, a més del component estrictament lingüístic, factors cognitius, perceptius, d'actitud i sociològics. En conseqüència, s'entén com una capacitat comunicativa que rebassa el pla estrictament lingüístic i abasta el procés complet de interpretació del text, des de la simple descodificació i comprensió lingüística fins a la interpretació i la valoració personal. En la lectura el lector no només extreu informació, opinió, delit, etc. del text, sinó que, per la seva interpretació, també aporta la seva pròpia actitud, experiència, coneixements previs, etc. És, certament, una destresa tan activa com l'expressió escrita. Tal com diu Grellet (1981), «la lectura és un  procés d'endevinació constant i la qual cosa que el lector aporta al text és, sovint, més important que el que troba en ell».  

El Marc Europeu de referència inclou la comprensió lectora entre les activitats comunicatives de la llengua. El Marc de referència s'ha elaborat pensant en tots els professionals de l'àmbit de les llengües modernes i pretén suscitar una reflexió sobre els objectius i la metodologia de l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües, així com facilitar la comunicació entre aquests professionals i oferir una base comú per al desenvolupament curricular , l'elaboració de programes , exàmens i criteris d'avaluació, contribuint d'aquesta manera a facilitar la mobilitat entre els àmbits educatiu i professional.

Com a punt de partida per a la didàctica de la comprensió lectora es plantegen aquestes tres qüestions: què llegim?, per què llegim? i com llegim? Hi ha una clara interrelació entre les tres preguntes: el que llegim ve determinat pel per què de la lectura, i tots dos condicionen també el com. Sovint escoltem la frase: "llegir es important", però ¿per què? Segons el llibre "Llegir per a creixer", els estudis que s’han fet al voltant d’aquesta qüestió, constaten que els xiquets lectors "guanyen en agilitat mental, obtenen millor rendiment acadèmic, augmenten el seu bagatge cultural( ja que quan llegim, aprenem) i per tant, acostumen a traure millors notes". (Girbés, 2006, p.16)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada