dimecres, 18 de maig del 2016

Reflexió sobre la SAC: "Gimcana poètica"

A la Facultat de Magisteri, s’organitzen al llarg del curs, setmanes en les quals es realitzen activitats complementàries als estudis que es cursen, les anomenades SAC.
El dimecres 27 d’abril, a les 09:00 del matí, va tindre lloc una d’aquestes activitats anomenada “Gimcana poètica”. Va estar organitzada per la professora Nuria Olmos. La gimcana va tractar d’una mena de “proves” per grups on hi havia que superar-les executant-les correctament. Les que vam realitzar el meu grup i jo van ser: elaborar un cal·ligrama; agafar objectes que tinguérem a l’abast i crear un poema-objecte; gravar en vídeo com recitàvem una poesia amb l’emoció que ens havia tocat, que en aquest cas va ser la ràbia; elegir una paraula que hi havia penjada a una corda i afegir paraules que rimaren, en acabant, crear una poesia a partir de totes eixes paraules i per últim havíem de fer dos cartells amb apariats relacionats amb l’educació. Les rimes que vam fer van ser: 1. L’educació és qüestió de vocació. 2. Un bon mestre té una missió: canviar l’educació.
Aquesta dinàmica em pareix de gran valor educatiu, perquè és una manera diferent per a que l’alumnat prenga contacte amb la poesia, a més, la metodologia es activa, participativa, fomenta el treball en grup i sobre tot, és motivadora, és a dir, crea en l’alumnat l’ interès per aquest gènere que de vegades pot semblar difícil.
Em va agradar molt perquè tot el grup vam treballar unit i l’ambient era positiu, cosa que és molt important per a poder realitzar la feina de manera satisfactòria i poder aconseguir els millors resultats.
Pel que fa a l’ utilitat didàctica de la gimcana, pense que ajuda a desenvolupar la creativitat, el respecte mutu, el pensament crític,  la tolerància, ja que hi ha que debatre quines idees són millors, l’ autoconeixement i d’altra banda, ajuda a adquirir llenguatge determinat, aporta entreteniment i a més, educa per a la pau. A més, és important destacar la qualitat d’aquesta activitat per a ensenyar mitjançant la poesia, és a dir, l’alumnat aprèn a crear poesia però de manera creativa, divertida i innovadora. Cal destacar també que utilitzar l’espai exterior, en aquest cas les instal·lacions exteriors de la facultat, és molt enriquidor, perquè d’aquesta manera no es segueix l’organització de l’espai habitual que es la classe, i a l’alumnat li suposa un canvi i desperta en ell la curiositat.
Per a acabar, sols destacar que aquesta activitat conté els tres principis fonamentals per a l’ Educació Literària, és a dir, té una estètica que atrau a l’alumnat, s’adequa al “lector” model i té el que s’anomena component educatiu. Aquests tres es troben equilibrats, per tant, s’entén que l’Educació Literària és de qualitat.

“Escribir es un oficio que se aprende escribiendo”. – Simone de Beauvoir

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada