A la Facultat de Magisteri, s’organitzen al llarg del curs,
setmanes en les quals es realitzen activitats complementàries als estudis que
es cursen, les anomenades SAC.
El dimecres 27 d’abril, a les 09:00 del matí, va tindre lloc
una d’aquestes activitats anomenada “Gimcana poètica”. Va estar organitzada per
la professora Nuria Olmos. La gimcana va tractar d’una mena de “proves” per
grups on hi havia que superar-les executant-les correctament. Les que vam
realitzar el meu grup i jo van ser: elaborar un cal·ligrama; agafar objectes
que tinguérem a l’abast i crear un poema-objecte; gravar en vídeo com recitàvem
una poesia amb l’emoció que ens havia tocat, que en aquest cas va ser la ràbia;
elegir una paraula que hi havia penjada a una corda i afegir paraules que
rimaren, en acabant, crear una poesia a partir de totes eixes paraules i per
últim havíem de fer dos cartells amb apariats relacionats amb l’educació. Les
rimes que vam fer van ser: 1. L’educació és qüestió de vocació. 2. Un bon
mestre té una missió: canviar l’educació.
Aquesta dinàmica em pareix de gran valor educatiu, perquè és
una manera diferent per a que l’alumnat prenga contacte amb la poesia, a més,
la metodologia es activa, participativa, fomenta el treball en grup i sobre
tot, és motivadora, és a dir, crea en l’alumnat l’ interès per aquest gènere
que de vegades pot semblar difícil.
Em va agradar molt perquè tot el grup vam treballar unit i
l’ambient era positiu, cosa que és molt important per a poder realitzar la feina
de manera satisfactòria i poder aconseguir els millors resultats.
Pel que fa a l’ utilitat didàctica de la gimcana, pense que
ajuda a desenvolupar la creativitat, el respecte mutu, el pensament crític, la tolerància, ja que hi ha que debatre quines
idees són millors, l’ autoconeixement i d’altra banda, ajuda a adquirir
llenguatge determinat, aporta entreteniment i a més, educa per a la pau. A més,
és important destacar la qualitat d’aquesta activitat per a ensenyar mitjançant
la poesia, és a dir, l’alumnat aprèn a crear poesia però de manera creativa,
divertida i innovadora. Cal destacar també que utilitzar l’espai exterior, en
aquest cas les instal·lacions exteriors de la facultat, és molt enriquidor,
perquè d’aquesta manera no es segueix l’organització de l’espai habitual que es
la classe, i a l’alumnat li suposa un canvi i desperta en ell la curiositat.
Per a acabar, sols destacar que aquesta activitat conté els
tres principis fonamentals per a l’ Educació Literària, és a dir, té una
estètica que atrau a l’alumnat, s’adequa al “lector” model i té el que
s’anomena component educatiu. Aquests tres es troben equilibrats, per tant,
s’entén que l’Educació Literària és de qualitat.
“Escribir es un oficio que
se aprende escribiendo”. – Simone de Beauvoir
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada