El gènere dramàtic és aquell que representa algun episodi o conflicte de la
vida dels éssers humans per mitjà del diàleg dels personatges.
Els seus trets més característics són l'ús del diàleg i que no apareix la
figura del narrador. Aquest gènere està destinat a ser representat, per la qual
cosa abasta tot l'escrit per al teatre. La fi d'una obra del gènere dramàtic,
encara que pot ser llegida, és la seva representació en un escenari davant uns
espectadors. (Portal Educatiu).
Aquest gènere té un gran avantatge; que és molt participatiu i dinàmic. Per
la qual cosa, és pot treballar i sol agradar a tot tipus de alumnat, ja que la
metodologia que s’utilitza per a treballar aquest gènere es totalment contraria
a la tradicional.
Com bé he comentat
abans, aquest gènere es adequat per a qualsevol cicle i ens ajuda a
desenvolupar diferents aspectes de l’alumnat;
Adquireixen autoestima, respecte, aprenen a conviure en grup, coneix i
controla les seves emocions, disciplina i constància en el treball, i també
aprenen a desenvolupar-se davant el públic. El teatre pot, a més:
- Reforçar les tasques acadèmiques com la lectura i la literatura.
- Actualitzar matèries com a llenguatge, art, història.
- Ajuda en la socialització dels infants, principalment als que tenien més dificultat per comunicar-se.
- Millorar la puntualitat i l'atenció dels xiquets i xiquetes.
- Transmetre i inculcar valors.
- Porta a l’alumnat a la reflexió.
- Permetre que facin servir tots els seus sentits.
- Motivar l'exercici del pensament.
- Estimular la creativitat i la imaginació.
- Fer que els xiquets/es se sentin més segurs.
- Augmentar l'autoestima del alumnat.
- Fer que els xiquets/es juguen amb la fantasia.
A continuació es
proposen diferents activitats que es poden treballar a l’aula o al centre per a
treballar aquets gènere segons el cicle en els que es troben cada alumnat.
Primer cicle:
Activitat 1:
Per a que l’alumnat del primer cicle
vaja coneguen un poc el món del teatre, ens asseurem en assemblea i es farà una
reflexió del que saben sobre el teatre. A continuació, entre tots ens construirem
un teatre on apareixeran una sèrie de personatges.
Dies més tard, agafarem tot tipus de material (teles, cartolines, pintures,
etc.) i cada alumnat construirà amb la
seua imaginació, el personatge que més li agrada amb en el material que vulga.
Activitat 2:
Una altra activitat que es podia ser repartir a cada un dels alumnes un
paper on posa el nom d’un animal, hi haurà un total de 6 animals diferents.
Després tots el representaran a la vegada i tindran que trobar-se entre ells.
D’aquesta manera desenvolupem grans aspectes com la creativitat i la
imaginació, l’autoestima de cada un, es motiva el pensament, entre altres.
Segon cicle:
Activitat 1:
En el segon cicle, i per a millorar la lectura,
entre tots els alumnes s’elegirà un llibre de teatre que seràn ells mateixos els
que s’hauran informat sobre diferents llibres d'aquest gènere, més tard es llegirà a classe amb la resta de companys, cada alumne tindrà un personatge al qual li posara veu, d’aquesta manera també aprendran a millorar la vocalització.
Activitat 2:
Per altra part, per a que augmenten la confiança
en si mateixos, es realitzarà una activitat que consistirà en posar diferents
papers amb el nom d’un personatge famós en un bol i un company de classe traurà
un paper i el tindrà que representar. La resta de companys hauran d’encertar de
quin personatge es tracta.
Tercer cicle:
Activitat 1:
Amb aquets alumnes ja es poden treballar textos
més complexos i lectures més extenses. Per lo tant, es distribuirà l’aula en
tres grups, cada grup tindrà una obra de teatre diferent que serà elegida pel
professorat per a que complisquen les característiques anomenades anteriorment.
Cada obra, parlarà d’un tema específic i entre ells (sense l’ajuda del
professorat) tindran que realitzar una tertúlia per a intentar explicar en que
consisteix aquest teatre i veure si han comprès be el teatre.
Activitat 2:
Ja que en el tercer cicle treballem amb els
alumnes més majors de tota l’escola i les dificultat han de ser més elevades.
Tant el curs de quint com el de sext de primària, realitzaran una obra de
teatre que serà representada a tota l’escola ( una obra diferent per cada
curs). Aquesta obra serà elegida pels propis alumnes i amb ella desenvoluparan
quasi tots els aspectes nombrats anteriorment que pretén el gènere teatral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada