La Gramàtica de la Fantasia és un llibre escrit per Gianni
Rodari qui va guanyar un premi Nobel i va fer que les seues obres foren
indispensables per als mestres i en general per a l’educació. Amb aquest
llibre, Rodari crea una proposta per a intentar enriquir l’ambient
d’aprenentatge dels xiquets. L’autor relata històries de la seua experiència,
explicant tècniques per a motivar als xiquets a llegir contes i a més, per a
que siguen capaços de crear-ne ells mateixa.
Pense que Rodari explica les tècniques per a donar
recomanacions de com motivar a l’alumnat a llegir llibres, escriguen histories,
conten contes, inventen, somien..., no per a crear una nova postura educativa
en els col·legis. La seua intenció és que la societat entenga que la imaginació
ha de formar part del procés d’aprenentatge i a més, fa d’aquest procés una
aventura, un joc. Les tècniques que s’expliquen al llarg del llibre mostren
diferents mètodes per a desenvolupar en els xiquets aquesta imaginació,
mitjançant jocs que incentiven la creació de noves paraules que, totes unides,
formen una història. Les tècniques que utilitza Rodari estan contextualitzades
en un ambient per a xiquets, però també poden ser utilitzades com a exercici
per a la pràctica de la creativitat en els més adults.
Algunes de les tècniques que més m’han agradat han sigut, per
exemple, “Equivocar historias”, aquesta tracta d’utilitzar històries populars o
contes clàssics, però en aquest cas hi ha que canviar la història d’eixos
relats. Un altra tècnica que em va cridar l’atenció va ser “Los cuentos alrevés”,
en aquest cas es tracta de canviar els rols o papers de cada personatge del
conte. Per exemple, en el conte de Caputxeta vermella, el llop seria qui va a
portar-li el menjar a la ueleta, la caputxeta seria qui va a menjar-se a la
yayeta... i després d’aquest seria interessant “¿Y que ocurre después?”, per a
que inventen una continuació. I un altre exemple seria “ Viejos cuentos” que
tracta de que els xiquets han d’aconseguir retalls de periòdics o revistes per
a crear una poesia amb aquests.
Per últim, una tècnica que utilitza Rodari molt a sovint, de
fet, la nomena al llarg de tot el llibre, és “El binomio fantástico”. Aquesta
tracta de crear frases a partir de dues paraules que no tenen res a veure, per
exemple: gos i nevera, a partir d’aquestes dues paraules es podrien crear les
següents frases: La nevera del gos, el gos de la nevera, el gos damunt de la
nevera, la nevera per al gos, el gos amb la nevera...
Com a conclusió, l’autor va realitzar aquesta obra per a tot
aquell que estiga convençut de que la imaginació deu ocupar un lloc dintre de
l’educació, per a qui confie en la creativitat infantil i per als que saben que
la paraula és un poder que té tot el món. De fet, l’autor escriu diferents capítols
destinats també a les mares i a totes les persones que estiguen en contacte amb
xiquets, per a que no sols s’apliquen aquestes tècniques a l’àmbit educatiu,
sinó també a diferents entorns com per exemple a casa, al parc del poble... i
d’aquesta manera la creativitat i la imaginació és podrà desenvolupar en
qualsevol lloc. En la meua opinió, aquest llibre m’ha paregut molt interessant
i enriquidor, ja que totes les tècniques que s’expliquen, afavoreixen al
desenvolupament de la creativitat i de la imaginació. Com a futura mestra,
aquestos dos aspectes són fonamentals per a aconseguir una educació activa,
participativa i dialògica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada