Introducció
El centre que hem seleccionat per aquest pla lector és el “C.P Verge de la Font”. Aquest està situat en Villalonga - València i la seua població consta d’un total de 4350 habitants. No és un poble molt gran i és per aquesta raó que tothom té al seu abast els llocs d’interés. El centre està al costat d’un “mini zoo”, un parc que conté diferents animals que es poden visitar i la seua entrada és gratuïta i podríem utilitzar per fer alguna eixida amb els xiquets. L’escola és un edifici rodejat per dos patis externs, dos per Educació Infantil i altres dos per a Educació Primària. Conta amb un total de 175 alumnes de Primària, que és l’etapa que ens interessa i de la qual ens centrarem en aquest pla lector.
A més a
més, el centre conta amb una orientadora educativa i mestres de pedagogia
terapèutica i d’audició i llenguatge per a tractar casos d’alumnes amb
necessitats educatives especials. Els alumnes del centre al llarg de la seua
trajectòria acadèmica han rebut un programa d’incorporació progressiva de
valencià, castellà i anglès. Generalment, els alumnes tenen un bon
funcionament, exceptuant l’alumnat amb certes necessitats educatives, que
conten amb l’ajuda d’adaptacions curriculars i de la psicopedagogia del centre.
Al llarg de cada etapa educativa s’han realitzat tant dinàmiques de grup com individuals
però s’ha notat un major rendiment quan els xiquets treballen de manera grupal
ja que estan més motivats al tindre una bona relació socio-afectiva amb els
seus companys.
D’altra
banda, el centre té clar que la lectura és un dels principals instruments
d’aprenentatge. Una bona comprensió lectora constitueix un factor clau per a
conduir als nostres alumnes a l’èxit escolar. En aquest sentit el centre Verge
de la Font juga un paper essencial en el foment d’actituds positives entorn a
la lectura i la seua capacitació. El paper de l’escola és promoure la lectura
dels nostres alumnes i per tant, tot el professorat ha de sentir-se implicat
en el pla ja que tots som responsables de l’aprenentatge de la lectura en les
diferents àrees i cursos.
La tasca de fomentar l’hàbit lector i la comprensió
lectora no és sols del centre sinó de tota la Comunitat Educativa. És
responsabilitat de tots fomentar en els xiquets i joves actituds positives cap
a lectura i l’escriptura. És important treballar mitjançant tècniques que
afavorisquen la lectura ideo-visual. Es tindrà en compte també que el temps que
es tarda en llegir un llibre influeix en la captació d’idees, en l’atenció, en
la memòria i en la capacitat de relacionar-les amb altres afins o
contradictòries. L’objectiu final de tot tipus de lectura és comprendre el
missatge i el seu contingut.
Objectius
generals
- Fomentar en
l’alumnat l’interés per la lectura i desenvolupar l’hàbit lector. Així com
fer d’aquest una activitat d’oci i goig.
- Promoure la col·laboració i participació
de les famílies i altres membres de la Comunitat Educativa de l’entorn en
les activitats derivades dels plans de foment de la lectura.
- Contribuir al
desenvolupament de la competència lingüística en l’alumnat.
Objectius
específics
Primer cicle:
- Desenvolupar
poc a poc la capacitat de comprensió.
- Fomentar la
lectura a nivell familiar.
Segon cicle:
- Participar
en iniciatives promogudes des de altres institucions que animen als
alumnes a llegir.
- Desenvolupar
la imaginació i el pensament crític.
Tercer cicle
o Construir l’argument amb
imatges.
o Utilitzar les TIC.
o Desenvolupar el treball
en equip i la imaginació.
Avaluació
Pel que fa a l’avaluació, es realitzarà una enquesta en
la qual, depenent de la quantitat de resultats A, B o C, s’agruparan per
temàtiques. Malgrat açò, es podrà realitzar una recerca de llibres i activitats
per adequar-se al nivell de l’alumnat i així poder trobar el material adequat
que tinga un equilibri entre estètica, adequació i valor educatiu. Aquesta serà
continua al llarg de tot el curs, per a poder veure el progrés que ha seguit
l’alumnat i, a més, la metodologia podrà variar per adaptar-se als canvis que
vagen sorgint.
Activitats
Per a fer l’elecció de les activitats es necessari tenir
uns coneixements previs sobre selecció de llibres per a fer la lectura
enriquidora i així desenvolupar en l’alumnat el pensament crític i divergent
promovent la reflexió i l’anàlisi.
I.
Primer cicle
- A l’aula:
Abans de la lectura, el docent presentarà el llibre d’una
manera breu, donant la informació més rellevant en dos o tres frases, així
l’alumnat serà capaç de detectar quina és la temàtica principal del llibre.
D’altra banda, mentre l’alumnat realitza la lectura
autònoma aniran fent-se tertúlies literàries per tal d’assegurar-se que tots
els lectors estan comprenent adequadament el text.
Una vegada realitzada la lectura, l’alumnat haurà de
posar-se en el lloc del protagonista identificant així les emocions que es
viuen al llibre i exposar com actuaria si estiguera en el seu lloc, aconseguint
desenvolupar l’empatia.
Per exemple, al llibre “Las aventuras del capitán Calzoncillos”, els protagonistes són dos
xiquets, Jorge i Berto, la característica més destacada és que són xiquets
graciosos i tenen un enemic que vol acabar amb tots aquests. Per tant, les
activitats girarien al voltant d’aquestos personatges.
- Fora de
l’aula:
Una vegada al mes acudiran al centre pares i familiars
per a contar rondalles i contes als més menuts d’Educació Primària.
D'aquesta manera participarà tota la Comunitat Educativa. Aquesta activitat es realitzarà
al pati.
- Fora de
l’escola:
Es realitzarà una eixida al teatre del poble per a que
prenguen contacte amb els recursos que tenen al seu abast i així mostrar altres
maneres de treballar el gènere teatral, en aquest cas.
II.
Segon cicle
- A l’aula:
Abans: Es presentarà la portada del
llibre peròn no quin és el seu títol i a partir d’açò, hauran
de pensar quina serà la trama del llibre.
Durant: A classe es farà una lectura col·lectiva del llibre fins
a un punt determinat on els alumnes tinguen informació suficient com per a, de
manera grupal, inventar un final per a la història.
Després: Una vegada realitzada la
lectura, els alumnes hauran de respondre a les següents preguntes:
o
Què és el que més t’ha agradat?
o
Canviaries alguna cosa del
llibre?
o
Recomanaries el llibre?
o Si pogueres parlar amb el
protagonista, què li diries? Li donaries algun consell?
- Fora de
l’aula:
Es realitzarà una gimcana per tot el col·legi, fent
referència als gèneres literaris treballats. Les activitats seran molt variades
fomentant el treball en equip, enriquint les relacions entre l’alumnat i creant un ambient positiu on puguen assolir-se tots els coneixements.
- Fora de
l’escola:
III.
Tercer cicle
- A l’aula:
Abans: Sense haver realitzat la
lectura del llibre, es facilitarà als alumnes una sèrie de il·lustracions per
a que, de manera grupal, 4-5 integrants, organitzen la història de la manera que
consideren que serà la correcta.
Durant: a classe es posarà un tauló en
el qual, tal i com vaja avançant la lectura, els alumnes buscaran al
diccionari totes les paraules que no coneguen i les anotaran al tauló.
D’aquesta manera, a final de curs, s’aconseguirà un glossari de paraules noves
que podran consultar sempre que vullguen.
Després: Per a fer ús de les TIC, una
vegada llegit el llibre, per parelles es jugarà al joc “Kahoot”, el qual tracta
d’una sèrie de preguntes sobre el llibre i el glossari que han elaborat durant
la lectura. Aquestes seran prèviament elaborades pel docent i la parella que
guanye tindrà un premi.
- Fora de
l’aula:
Agafant la idea del “Lipdub”,
els alumnes realitzaran un vídeo representant la història del llibre que
han llegit. Utilitzant tot l’espai del centre, les TIC i amb ajuda de tota la Comunitat Educativa, poden participar mestres, pares o qualsevol persona que
vullga.
- Fora de
l’escola:
En aquest cas, l’activitat s’adequarà a la temàtica del
llibre. Per exemple, si aquest tracta de pirates, amb l’ajuda d’un mapa,
elaborat pel docent, els alumnes hauran d'aconseguir trobar totes les pistes per a arribar al lloc on
es troba el tresor.
Cal dir que una vegada al mes entre els diferents grups,
del mateix cicle, es contaran els aspectes més rellevants del llibre que han
llegit, sense contar la trama principal, per tal de convèncer-los que els
agradarà igual o més que a ells.
D’altra banda, tot el col·legi celebrarà el dia del
llibre muntant un “mercat” de llibres que contindrà tota varietat de gèneres i
temàtiques. D’aquesta manera s’incentivarà la participació de tots els que
gaudeixen llegint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada