Per poder
treballar qualsevol gènere literari amb els xiquets, s’ha d’intentar que
l’experiència d’apropament siga agradable i els incite a llegir i a escriure,
però no com una avorrida tasca escolar més. En aquest cas, es tracta de la
poesia, que com bé ha explicat una companya, a una de les entrades d’aquest
blog anomenada “gènere líric”, es tracta de la manifestació de la bellesa o del
sentiment estètic per mitjà de la paraula, i d’altra banda, a l’entrada “gèneres
literaris” es poden trobar les definicions dels diferents subgèneres que te la
poesia, que són: cançó, elegia, oda, sàtira i ègloga. Les principals
característiques d’aquest pot anomenar-se d’utilització d’elements de valor
simbòlic i d’imatges literàries com la metàfora, per tant, es necessita una
actitud activa a l’hora de llegir poemes per a que els receptors puguen
entendre-ho.
A l’escola,
quan es vol treballar aquest gènere és important omplir la classe de poesia, la
biblioteca, els corredors, i que es respire poesia per totes parts, es tracta
de conviure amb ella.
Sobre tot
és de gran rellevància el procés, els resultats ja es veuran. Hi ha que
treballar, des de la recerca del material més apropiat per a les edats de
l’alumnat amb el qual es treballa, passant per la planificació de les
activitats, la escriptura de un primer esborrany, la correcció, la
reescriptura, la il·lustració, la lectura en veu alta de les creacions… A més,
és de gran ajuda que el mestre llija en veu alta poemes a classe, però sobre
tot s’ha de procurar ser natural, sense marcar massa el ritme ni sobreactuar, a
més, l’ambient ha de ser tranquil i enriquidor.
A l’hora de
treballar a classe, es realitzarà de manera cooperativa on es treballe en grups
reduïts per a poder profunditzar més en els conceptes i que tots els integrants
participen de manera activa aportant els seus coneixements i habilitats a la
resta del grup. Les activitats que es realitzaran seran sempre pensant en la
innovació i en despertar en l’alumnat la motivació i la il·lusió per conèixer i
treballar aquest gènere tan enriquidor. D’aquesta manera l’aprenentatge serà
significatiu, ja que l’alumnat anirà creant el seu propi aprenentatge, i el més
important de tot, aquest aprenentatge es crearà i desenvoluparà en grup, pels
propis alumnes; el mestre serà simplement qui inicie i done les instruccions
per a cada activitat.
A
l’Educació Primària es poden realitzar diferents activitats per a traballar
tots els aspectes que engloba aquest gènere. D’una banda, activitats de
recopilació, recollint depenent de l’etapa un tipus de text o un altre; d’altra
banda, activitats de recreació, al tractar-se de jugar amb les poesies,
canviar-les, reconstruir-les... és més apropiat per al primer cicle, i
d’aquesta manera van familiaritzant-se amb les rimes; i per últim, activitats
d’escriptura, per al segon i tercer cicle, per a que desenvolupen el llenguatge
poètic, expressant les seues pròpies idees i sentiments, aprendre les
estructures, els tipus de poemes segons els versos, segons la rima, i a més,
diferenciar i utilitzar recursos
literaris com per exemple la hipèrbole, la personificació o la metonímia.
Treballar
els gèneres literaris, en aquest cas, es important per a desenvolupar en
l’alumnat la imaginació, la capacitat de relacionar paraules que aparentment no
tenen res a veure una amb l’altra, la comunicació, la negociació de diferents
enfocaments o significats a partir de la percepció personal, la expressió
d’emocions i sentiments...
Per a
treballar l’educació literària, a banda de per gèneres, el que es podria fer
es, a partir d’un conte, elaborar un poema, o a la inversa, també es podria
transformar una novel·la en un cantar de gesta on s’ensalce al protagonista,
etc.
Tot açò, es
pot realitzar també a l’assignatura de llengua estrangera, i d’aquesta manera
es fomenta aquesta llengua i s’introdueixen tots els conceptes i
característiques que té aquest gènere. Així doncs, es podria fer el mateix amb
els altres gèneres literaris.
A
continuació, explicaré algunes activitats que es poden realitzar per a
treballar la poesia, organitzant-les en els diferents cicles de l’Educació
Primària, per descomptat, totes les activitats es realitzaran en grups xicotets
o un gran grup, depenent de cadascuna:
ACTIVITATS
PER AL PRIMER CICLE:
1. Plastilina
poètica
A l’aula el
docent ha de llegir un poema i els més menuts de l’Educació Primària, han de
crear amb plastilina allò que els inspira aquest. Una vegada acabades les obres
de art, es passarà a l’exposició d’aquestes fent una breu explicació d’allò que
és i perquè han cregut convenient realitzar eixa creació.
2. Rimes o
no rimes?
El docent
amagarà per tota l’aula trossets de poemes amb els colors de cada equip
(d’aquesta manera cadascun haurà de buscar el tros del seu color), el que han
de fer els alumnes és en grups, buscar els papers i intentar trobar el tros que
li falta al poema per a ser acabat. Per descomptat, hi ha trossos de poemes que
no tenen parella.
ACTIVITATS
PER AL SEGON CICLE:
1. Crear un
cal·ligrama amb el prezi
Es tracta
de elaborar un poema, però amb la forma d’allò que ens represente el poema en
qüestió. En aquest cas, el cal·ligrama es realitzaria en prezi per a fer un us
de les TIC i així poder disposar de tots els cal·ligrames a la red.
2. Paraules
embolicades
Aquesta
activitat consisteix en repartir a cada grup una sèrie de paraules amb les
quals han de crear un poema. Amb açò s’aconseguirà que l’alumnat treballe tots
els elements que intervenen en els poemes, ja que han de participar en la
creació d’un.
3. A
l’escenari i a recitar
Com bé diu
el nom d’aquesta activitat, es tracta de que cada grup d’alumnes faça a casa
una recerca de poemes que els agraden, després a classe hauran de convèncer a
la resta del grup de que el poema que han triat és el millor per a ser
representat. Una vegada s’aconsegueix elegir un poema, d’entre tots els que hi
havia, es passa a l’acció: Recitar i representar el poema.
4. Acròstic
Es tracta
de que a la classe, es fasen grups i creen un poema que, amb les lletres
inicials, finals o intermèdies dels seus versos, formen una expressió o una
paraula. Aquesta activitat també es podria treballar al tercer cicle de l’Educació
Primària. Per exemple:
ACTIVITATS
PER AL TERCER CICLE:
1.
Videoclip poètic
Aquesta
activitat va referida per als més majors, perquè es tracta d’elaborar un vídeo
on es conte la historia del poema que s’ha treballat a l’aula. El que els
alumnes apareixen al vídeo fa que siga una activitat motivadora, ja que tot
l’alumnat té ganes de treballar per a fer-ho el millor possible i que el vídeo
quede molt bé, i així poder ensenyar-lo a tothom.
Es tracta
de que els alumnes trien, per parelles, una poesia que els agrade i fasen
d’aquesta un rap. Per descomptat, han d’inventar-se un nom artístic per al
duet. Una vegada assajat, hauran de cantar-lo a tota la classe. Al mateix
temps, cada parella haurà d’anar puntuant a totes les parelles. Així, la
parella que més puntuació aconseguisca guanyarà el premi de “Rap poètic”.
Activitat
complementaria per a tots els cicles:
* Creació d’un
llibre de poemes
Es tracta
de recopilar tots els poemes que han realitzat els alumnes al llarg del curs.
Aquesta recopilació es pot fer tant electrònicament com en format
tradicional. Per als alumnes
és reconfortant poder endur-se a casa o veure des de l’ordinador totes les
creacions que s’han aconseguit amb el treball cooperatiu de tota la classe.
Per a
acabar, he afegit una cita que vaig veure i em va parèixer d’allò més bonica:
"Lo más importante para cualquier artista es aprender a mirar. La
poesía nace de una mirada porque los versos, las metáforas, los adjetivos
precisos, las palabras mágicas, los juegos y los cambios de sentido son una
forma especial de ver el mundo."
(Luis García Montero, de su libro: "Lecciones de poesía para niños
inquietos".)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada