dimecres, 1 de juny del 2016

Generes literàris i utilitat didàctica: com treballar la poesia a l’Educació Primària

Per poder treballar qualsevol gènere literari amb els xiquets, s’ha d’intentar que l’experiència d’apropament siga agradable i els incite a llegir i a escriure, però no com una avorrida tasca escolar més. En aquest cas, es tracta de la poesia, que com bé ha explicat una companya, a una de les entrades d’aquest blog anomenada “gènere líric”, es tracta de la manifestació de la bellesa o del sentiment estètic per mitjà de la paraula, i d’altra banda, a l’entrada “gèneres literaris” es poden trobar les definicions dels diferents subgèneres que te la poesia, que són: cançó, elegia, oda, sàtira i ègloga. Les principals característiques d’aquest pot anomenar-se d’utilització d’elements de valor simbòlic i d’imatges literàries com la metàfora, per tant, es necessita una actitud activa a l’hora de llegir poemes per a que els receptors puguen entendre-ho.
A l’escola, quan es vol treballar aquest gènere és important omplir la classe de poesia, la biblioteca, els corredors, i que es respire poesia per totes parts, es tracta de conviure amb ella.
Sobre tot és de gran rellevància el procés, els resultats ja es veuran. Hi ha que treballar, des de la recerca del material més apropiat per a les edats de l’alumnat amb el qual es treballa, passant per la planificació de les activitats, la escriptura de un primer esborrany, la correcció, la reescriptura, la il·lustració, la lectura en veu alta de les creacions… A més, és de gran ajuda que el mestre llija en veu alta poemes a classe, però sobre tot s’ha de procurar ser natural, sense marcar massa el ritme ni sobreactuar, a més, l’ambient ha de ser tranquil i enriquidor.
A l’hora de treballar a classe, es realitzarà de manera cooperativa on es treballe en grups reduïts per a poder profunditzar més en els conceptes i que tots els integrants participen de manera activa aportant els seus coneixements i habilitats a la resta del grup. Les activitats que es realitzaran seran sempre pensant en la innovació i en despertar en l’alumnat la motivació i la il·lusió per conèixer i treballar aquest gènere tan enriquidor. D’aquesta manera l’aprenentatge serà significatiu, ja que l’alumnat anirà creant el seu propi aprenentatge, i el més important de tot, aquest aprenentatge es crearà i desenvoluparà en grup, pels propis alumnes; el mestre serà simplement qui inicie i done les instruccions per a cada activitat.
A l’Educació Primària es poden realitzar diferents activitats per a traballar tots els aspectes que engloba aquest gènere. D’una banda, activitats de recopilació, recollint depenent de l’etapa un tipus de text o un altre; d’altra banda, activitats de recreació, al tractar-se de jugar amb les poesies, canviar-les, reconstruir-les... és més apropiat per al primer cicle, i d’aquesta manera van familiaritzant-se amb les rimes; i per últim, activitats d’escriptura, per al segon i tercer cicle, per a que desenvolupen el llenguatge poètic, expressant les seues pròpies idees i sentiments, aprendre les estructures, els tipus de poemes segons els versos, segons la rima, i a més, diferenciar i utilitzar recursos  literaris com per exemple la hipèrbole, la personificació o la metonímia.
Treballar els gèneres literaris, en aquest cas, es important per a desenvolupar en l’alumnat la imaginació, la capacitat de relacionar paraules que aparentment no tenen res a veure una amb l’altra, la comunicació, la negociació de diferents enfocaments o significats a partir de la percepció personal, la expressió d’emocions i sentiments...
Per a treballar l’educació literària, a banda de per gèneres, el que es podria fer es, a partir d’un conte, elaborar un poema, o a la inversa, també es podria transformar una novel·la en un cantar de gesta on s’ensalce al protagonista, etc.
Tot açò, es pot realitzar també a l’assignatura de llengua estrangera, i d’aquesta manera es fomenta aquesta llengua i s’introdueixen tots els conceptes i característiques que té aquest gènere. Així doncs, es podria fer el mateix amb els altres gèneres literaris.
A continuació, explicaré algunes activitats que es poden realitzar per a treballar la poesia, organitzant-les en els diferents cicles de l’Educació Primària, per descomptat, totes les activitats es realitzaran en grups xicotets o un gran grup, depenent de cadascuna:
ACTIVITATS PER AL PRIMER CICLE:
1. Plastilina poètica
A l’aula el docent ha de llegir un poema i els més menuts de l’Educació Primària, han de crear amb plastilina allò que els inspira aquest. Una vegada acabades les obres de art, es passarà a l’exposició d’aquestes fent una breu explicació d’allò que és i perquè han cregut convenient realitzar eixa creació.
2. Rimes o no rimes?
El docent amagarà per tota l’aula trossets de poemes amb els colors de cada equip (d’aquesta manera cadascun haurà de buscar el tros del seu color), el que han de fer els alumnes és en grups, buscar els papers i intentar trobar el tros que li falta al poema per a ser acabat. Per descomptat, hi ha trossos de poemes que no tenen parella.
ACTIVITATS PER AL SEGON CICLE:
1. Crear un cal·ligrama amb el prezi
Es tracta de elaborar un poema, però amb la forma d’allò que ens represente el poema en qüestió. En aquest cas, el cal·ligrama es realitzaria en prezi per a fer un us de les TIC i així poder disposar de tots els cal·ligrames a la red.
2. Paraules embolicades
Aquesta activitat consisteix en repartir a cada grup una sèrie de paraules amb les quals han de crear un poema. Amb açò s’aconseguirà que l’alumnat treballe tots els elements que intervenen en els poemes, ja que han de participar en la creació d’un.
3. A l’escenari i a recitar
Com bé diu el nom d’aquesta activitat, es tracta de que cada grup d’alumnes faça a casa una recerca de poemes que els agraden, després a classe hauran de convèncer a la resta del grup de que el poema que han triat és el millor per a ser representat. Una vegada s’aconsegueix elegir un poema, d’entre tots els que hi havia, es passa a l’acció: Recitar i representar el poema.
4. Acròstic 
Es tracta de que a la classe, es fasen grups i creen un poema que, amb les lletres inicials, finals o intermèdies dels seus versos, formen una expressió o una paraula. Aquesta activitat també es podria treballar al tercer cicle de l’Educació Primària. Per exemple:

ACTIVITATS PER AL TERCER CICLE:
1. Videoclip poètic
Aquesta activitat va referida per als més majors, perquè es tracta d’elaborar un vídeo on es conte la historia del poema que s’ha treballat a l’aula. El que els alumnes apareixen al vídeo fa que siga una activitat motivadora, ja que tot l’alumnat té ganes de treballar per a fer-ho el millor possible i que el vídeo quede molt bé, i així poder ensenyar-lo a tothom.
2. Rap poètic
Es tracta de que els alumnes trien, per parelles, una poesia que els agrade i fasen d’aquesta un rap. Per descomptat, han d’inventar-se un nom artístic per al duet. Una vegada assajat, hauran de cantar-lo a tota la classe. Al mateix temps, cada parella haurà d’anar puntuant a totes les parelles. Així, la parella que més puntuació aconseguisca guanyarà el premi de “Rap poètic”.
Activitat complementaria per a tots els cicles:
* Creació d’un llibre de poemes
Es tracta de recopilar tots els poemes que han realitzat els alumnes al llarg del curs. Aquesta recopilació es pot fer tant electrònicament com en format tradicional.              Per als alumnes és reconfortant poder endur-se a casa o veure des de l’ordinador totes les creacions que s’han aconseguit amb el treball cooperatiu de tota la classe.
Per a acabar, he afegit una cita que vaig veure i em va parèixer d’allò més bonica:
"Lo más importante para cualquier artista es aprender a mirar. La poesía nace de una mirada porque los versos, las metáforas, los adjetivos precisos, las palabras mágicas, los juegos y los cambios de sentido son una forma especial de ver el mundo." 

(Luis García Montero, de su libro: "Lecciones de poesía para niños inquietos".)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada