Gianni Rodari va nàixer a Omega,
Itàlia, en 1920. Va acabar els seus estudis de Magisteri i
va començar a treballar com a periodista en el diari Cinque Punte. Els seus primers textos literaris van
aparèixer en publicacions com L’Ordine
Nuevo. Va passar per varies publicacions fins que finalment es va
incorporar i va poder dirigir la revista mensual Il Giornale del Genitori. Va
escriure moltes obres però la que destaca i es comentarà a continuació és “Gramàtica de la Fantasia”.
La
principal finalitat de l’autor és que tots els lectors, tant joves com gent més
major, puguen adquirir metodologies i referències per a crear i contar
històries. Tothom sabem que aconseguir-ho satisfactòriament no és una tasca
fàcil i és per aquest motiu que es necessiten tècniques per a desenvolupar la
creativitat i la imaginació. Gianni Rodari intenta diferenciar
clarament que és una tècnica del que no ho és, separant-la en paràgrafs
diferents. La seua dinàmica és proposar la tècnica, explicar-la i després
aportar exemples de la seua pròpia experiència personal que ens ajudarà a desenvolupar-la
de la millor manera possible.
Endinsant-nos en el llibre, consta
de quaranta cinc capítols en els quals es tracten temàtiques com: metodologies,
consells, experiència del propi autor amb els xiquets, entre d’altres més, però la
temàtica que jo considere més rellevant i ell destaca en aquest llibre és la de com
treballar la imaginació i la creativitat amb els xiquets. Encara que semble que
aquest llibre està únicament dedicat a docents no és així, ja que hi ha capítols
on vol donar consells o dedicar unes paraules a les mares o a aquells que conviuen
moltes hores amb xiquets.
D’altra banda, la part més útil per
a nosaltres com a futurs docents i que m’agradaria destacar de la lectura
apareix en els següents capítols:
- El prefix arbitrari: aquesta tècnica els serveix als xiquets a crear paraules, precedides per qualsevol prefix, que no existeixen però que els fa que desenvolupen la imaginació.
- L'error creatiu: consisteix en crear històries a través d’errors comesos pels xiquets. Açò els serveix per a augmentar la seua imaginació i corregir l'error de forma no traumàtica.
- El xiquet com a protagonista: consisteix en crear històries on el xiquet és el personatge principal i el que participarà en la formació del conte.
- Històries tabú: hi ha paraules que els xiquets veuen com prohibides degut a la seua càrrega significativa. Aquesta tècnica consisteix en inventar històries on la paraula tabú siga la protagonista.
En conclusió, “Gramàtica
de la fantasia” és un llibre que recomanaria a qualsevol persona, és clar
que a la gent que es dedica o es dedicarà a la docència és més recomanable però
estic segura que tothom que el lliga farà bon ús d’aquest. Encara que,
probablement, és difícil de llegir o al menys així m’ha semblat. A més, la lectura
no és ràpida per la manera d’expressar-se de l’autor però és un llibre que m’ha sigut de molta
utilitat i que guardaré per poder consultar en un futur.
“L'aprenentatge és experiència , tota la resta és informació” (Albert Einstein).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada