
El narrador és la persona
encarregada de relatar la història, presentar als personatges i explicar les
circumstàncies en què es desenvolupen els fets. Segons el paper del narrador
dins la història, hi ha narradors en primera persona (participen en la
història), o omniscients (estan fora de la història, però saben tot el que fan,
pensen i senten els personatges). Els personatges compleixen una funció
important en aquest gènere, i poden ser protagonistes (si duen a terme les
accions del relat) o personatges secundaris. També és important l’espai i el
temps en què es desenvolupa la història.

D’altra banda, cal distingir entre els gèneres de narrativa culta i narrativa tradicional. La narrativa tradicional està escrita per autors coneguts i té una finalitat estètica o artística i la narrativa tradicional s’ha anat transmetent oralment al llarg dels anys, per tant no hi ha autor. Solen ser històries adreçades als infants que pertanyen a la cultura popular. La finalitat és entretenir i moralitzar sobre aspectes quotidians. Presenten fets i personatges fantàstics (ogres, fades, gegants...).
Una volta explicat el gènere
narratiu comentaré els objectius que tenen les activitats que he pensat per als
xiquets de primària en les distintes etapes i l’objectiu principal és que els
alumnes puguen rebre les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Per a
seleccionar lectures hem de tindre en compte l’edat dels xiquets, la seua
competència lectora (de menys a més a mesura que canvia l’etapa), els temes
tranversals que volem tractar i l’adequació dels llibres seleccionats.
A continuació, explicaré les
activitats que he pensat per a desenvolupar i millorar el gènere narratiu en
cada cicle de Primària. Al primer cicle he pensat activitats introductòries al
gènere d’escassa dificultat, al segon cicle (3er i 4rt) la dificultat va augmentant
i es van introduint característiques i conceptes per acabar de conèixer tot el
que cal d’aquest gènere. Es ja al tercer cicle de quan han de saber diferenciar
el gènere narratiu d’altres, com per exemple diferenciar-lo del gènere líric o
dramàti i al llegir un text detectar-lo de seguida.
1er cicle
Activitat 1: "L'animal com a protagonista"
Activitat 1: "L'animal com a protagonista"
Activitat 2: "Relat grupal amb molta imaginació"
La segona activitat consisteix en que els xiquets hauran de desenvolupar la seua imaginació per tal de construir breu relat amb la temàtica que vullguen. La professora els explicarà que per grups de 4 o 5 persones (seria el més recomanable) hauran d’escriure un relat on el primer del grup escriurà una frase i el del costat la continuarà fins arribar a l’últim que finalitzarà el relat. A més de treballar la imaginació també treballem el treball cooperatiu entre els alumnes que és molt important.
La segona activitat consisteix en que els xiquets hauran de desenvolupar la seua imaginació per tal de construir breu relat amb la temàtica que vullguen. La professora els explicarà que per grups de 4 o 5 persones (seria el més recomanable) hauran d’escriure un relat on el primer del grup escriurà una frase i el del costat la continuarà fins arribar a l’últim que finalitzarà el relat. A més de treballar la imaginació també treballem el treball cooperatiu entre els alumnes que és molt important.
2n cicle
Activitat 1: "Lectura amb anàlisi"
Activitat 1: "Lectura amb anàlisi"
La primera consisteix en que els
alumnes després d’anar a la biblioteca de classe o al racó on hi ha preparats
llibres de lectura hauran de seleccionar el que més els agrade i motive llegir.
Amb la selecció de llibres els xiquets aprenen a discriminar i una volta han
llegit el llibre que més els ha cridat l'atenció hauran de completar la següent
fitxa:
Acitivitat 2: "Tradició oral amb un toc distint"
La segona activitat consisteix en fomentar l’atenció i l'indagació. El professor els contarà als seus alumnes una llegenda, mite o història característica del poble o ciutat on s’encontra el col·legi però no els dirà com finalitza. Una volta contada els alumnes per mitjà dels avis, pares o familiars hauran de preguntar sobre la versió de com finalitza i si ningú de la família ho sap es podrà utilitzar l’ordinador per buscar informació. Si tampoc s’encontrara, els alumnes haurien d’escriure com els agradaria que finalitzara. Amb aquesta activitat es fomenta l’indagació (tecnologies), la relació amb la família, la imaginació i l’nterés.
La segona activitat consisteix en fomentar l’atenció i l'indagació. El professor els contarà als seus alumnes una llegenda, mite o història característica del poble o ciutat on s’encontra el col·legi però no els dirà com finalitza. Una volta contada els alumnes per mitjà dels avis, pares o familiars hauran de preguntar sobre la versió de com finalitza i si ningú de la família ho sap es podrà utilitzar l’ordinador per buscar informació. Si tampoc s’encontrara, els alumnes haurien d’escriure com els agradaria que finalitzara. Amb aquesta activitat es fomenta l’indagació (tecnologies), la relació amb la família, la imaginació i l’nterés.
3r cicle
Acitivtat 1: "Concurs literari"
Acitivtat 1: "Concurs literari"
Activitat 2: "Joc del canvi"
La segona activitat consistirà en que els xiquets escriguen a un full les obres que més els ha agradat llegir i recorden durant la seua estada en Primària. Una volta escrits els llibres que més els han agradat es basaran en un d’aquestos i canviaran la historia com ells vullguen. Una volta fet açò llegiran el seu text a tots els companys. Si cada sessió lligen la seua redacció uns tres o quatre alumnes, la professora donarà aleatòriament a altre company una redacció per a que identifique l’espai, el temps i els protagonistas que té. D’aquesta manera es fomentarà la lectura, l’anàlisi i l’atenció.
En conclusió, totes aquestes activitats podrien utilitzar-se augmentant o disminuint la dificultat en tots el cicles. Estan pensandes per tal de fomentar la imaginació, la reflexió, el dinamisme i principalment, que els xiquets disfruten aprenent sobre el gènere narratiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada